Sunday, February 5, 2012

KOPILAH 50 - 50 ?

MUNGKIN keterlaluan tajuk diatas , mana mungkin dari 6 kerusi di Kopilah termasuk kerusi parlimen yang dipegang oleh asan kepiting , boleh kalah tiga kerusi .

Tetapi jangan jadi bangang pulak kerana tidak ada yang mustahil dalam politik .

Setakat dua kerusi iaitu di Johol dan Pilah , hampir pasti yang berkemungkin bessar ialah di Pilah sendiri .

Dah bertahun-tahun pengundi cina hendakan wakil mereka di Pilah , ada sekali tu di pujuk ketua maca untuk jadi senator , senyap sekejap tetapi pru 2008 yang lalu , gan penyokong kuat yati pun boleh cilok ke kiri kerana geram tiada kerusi untuk pemimpin cina , tidak mustahil kali ini kerusi itu akan terlepas tangan ke pr .

Dulu umngok hanya menang kurang 1000 undi di Kopilah , masa tu gerakan dan maca bukan main baik lagi dengan umngok tetapi sekarang , gerakan dan mca tak boleh nak naik muka sangat kerana pengundi cina telah beralih angin ke dap .

Janji undi dari gerakan dan mca bukan sahaja tidak boleh digunakan sebagai faktor kemenangan tetapi juga langsung tidak boleh diambil kira sebagai undi yang memihak kepada umngok .

Umngok telah keseorangan , kalau ada seorang dua pun yang boleh digunapakai hanya lah mereka yang selama ini bergantung kepada kekuatan umngok untuk hidup .

Mungkin mengharapkan sokongan untuk mendapatkan tanah , lesen atau projek melalui pengaruh mail ke , anan , razi , samad  atau asan kepiting .

Paling goyah ialah anan , walaupun beliau ketu pemuda , tapi banyak yang berkata pemuda kopilah sebenarnya dah pakai skirt , tak buat banyak kerja dan tak juga berani mempertahankan umngok sebagai ketua sebelum ini saperti samad , mail atau chaah sendiri .

Anan juga menurut pengundi , ada sikap terlalu berdiri dibelakang mail , apa - apa keputusan mesti dirujuk kepada mail dan jika mail kata ok , baru lah anan laksanakan .

Lagi pun hubungan anan dengan kepimpinannya saperti  naib ketua dan along anak asan kepiting . tidak berapa ngam , asyik nak berlaga pengaruh aje .

Kesudahannya , pengundi jadi muak apabila pemuda yang diharapkan tetapi tidak boleh bergantung harap berbanding dengan puteri yang agak lebih menonjol .

Kedudukan anan memang tipis , boleh caair dan menjadi fokus pengundi Kopilah .

Johol pula sejah ketiadaan wakil rakyat , pengundi nak cuba rasa dengan pas yang saban musim menawarkan diri disitu .

Bila lagi , ini lah masa terbaik untuk pengundi Johol merasakan berwakil rakyatkan pemimpin pas .



PP - paling kurang satu , tapi dua atau tiga tidak mustahil

3 comments:

Anonymous said...

Salam sesamo. Sebonar eh kek johol tu ramai tokoh2 yang ado tapi dah marajuk.. tinggallah ustaz dgn cikgu sekolah..

Budak padang jual

Anonymous said...

Tuan Haji Saiful Yazan Sulaiman rasanya jadi calon BN kali ni. Dia ada ketokohan..

Anonymous said...

Alan suhut den sokong