Saturday, October 1, 2011

MUKA LAMA MUKA BARU

BILA TPM berkata umngok akan menampilkan banyak muka baru terasa macam menyiram air panas kemuka muhyiddin sendiri .

Agaknya , ahli parlimen Pagoh ini lupa , muka dia pun muka lama , agaknya termasuk dialah yang dikatakan orang sudak muak dan patut tidak dicalunkan lagi dalam pru ke 13 nanti .

Ramai muka lama dalam umngok dari presidennya sampailah kepada ketua menteri dan menteri besar yang ada , semuanya muka lama yang perlu di polish semula jika nak kelihatan cantik , itu pun sadikit aje kilatnya .

Di Kopilah sendiri , jaguhan ketua lamanya ialah bro asan sendiri , dah lima penggal wo , mail tiga penggal , razi dan sulan dua penggal manakala anan dan samad pula sepenggal .

Dah berlapuk , dah layu dan muka pun dah toyo masih ada hati lagi nak kekal dikerusi itu .

Masa asan jadi adun Juasseh , apa bonarlah yang dibueknya , kalau nak kata uitm masa dio , botollah juo tapi cerita tu dah lama , sebelum asan lagi dah wujud , asan cuma tambah gula dan garam aje , lai pun masa dibina , asan dah tak kek situ lai .

Masa jadi ahli parlimen ini ada satu duo yang nampak tapi kocik bonar , tak sepatutnya dijadikan sobab untuk mengokalkan asan kepiting ni .

Carilah muko lain yang lobih kelihatan boleh buek kojo .

Mail pun macam tu juo , tiga penggal kek senaling , tapi pokan senaling ,macam tu juo .

Tak ada perubahan lansung .

Felda Kopis , jalan eh makin toruk dan tertinggal jauh .

Sulan dan Razi , tak payah ceritolah , habishan boreh yo , sambung pun tidak , buek baru pun tak ada .

Samad plak , baru bonar , apa-apa majlis semuanya nak buek ke Gomotir , kampung mak bapak dio , orang Seri Menanti pun jeles juo tengokan perkara tu  , maklumlah setiausaha kojo eh orang lama yang dulu kojo dengan hishamudin lopeh tu ateh brahim dan sekarang samad , pimai pimai tang tu jo .

Anan lai lah , terlindung kek muko mail pulak tu pemudo bawah dio lansung tak bertolo , dengan naib eh pun nak bergarau .

Lantak eh lah , pru ke 13 nanti tahu lah nasib muka-muko lamo ni .


PP - muka lamo yo tapi sering di bodak .

1 comment:

Anonymous said...

Al-Fatihah.. takziah kepada keluarga Allahyarham YB Dato' Roslan. Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin..