Saturday, August 20, 2011

BAGAIMANA PERUBAHAN POKAN KOPILAH BOLEH BERLAKU ?

JIKA kita mahu berubah , faktor paling utama ialah adakan pembolehubah yang meransang kita untuk membuat perubahan sebelum kita sendiri diubahkan , jika tidak kita akan kekal jumud saperti sekarang.

Apa yang berlaku sebelum ini , wakil rakyat yang ada merasakan bahawa tidak perlu untuk mereka membawa perubahan di Kopilah kerana dengan tiada perubahan itu pun , mereka masih kekal disitu , menikmati kemudahan,keindahan dan keseronokan menjadi saorang wakil rakyat .

Tidak ada saingan untuk mereka berbuat sesuatu supaya menyegerakan untuk membawa perubahan kepada penduduk Kopilah , apa lagi Kopilah dikenali sebagai pokan orang pencen dimana , mereka tinggal disini satelah berkhidmat diluar dan menikmati hari tua dan pencen di Kopilah .

Pasal itu harba barang mahal kerana orang pencen tidak berkiro bona untuk membeli dan kalau beli ikan pun , belah ekor aje kerana dah tinggal berdua .

Itu lah yang selama ini berlaku , tiada desakan untuk mereka membuat perubahan dalam kadar segera menyebabkan mereka leka ,apa lagi pendududk Kopilah adalah orang yang paling mudah dicucuk hidungnya .

Andai perubahan yang dikehendaki , pengundi perlu muhasabah diri dan menterjemahkan perubahan yang di perlukan itu diatas kertas undi , memberikan beberapa kerusi kepada pr akan menyebabkan pemimpin umngok yang ada sekarang perlu seiring dengan pergerakan masa dan menjadikan mereka sentiada peka dengan kehendak masyarakat .

Pokan Kopilah sendiri terletak dibawah tiga dun dan satu parlimen aitu dun senaling disebelah pasar,seberang pekan dan sebelah kiri jalan Tampin-Kopilah , dun Juasseh dari seberang jambatan jalan Kopilah - Bahau bermula dari gentam dan dun Pilah disebehagian besar pokan menghala ke Seremban dimana anan sedang terkial-kial dibelakang mail untuk memperkukuhkan pengaruhnya .

Bayangkan lah   asan sebagai ahli parlimen , mail sebagai adun senaling , ketua bahagian umngok dan exco , razi juga saorang exco sementara anan ialah culai mail yang paling setia , kenapa Kopilah masih tertongok macam itu aje .

Jawapan mudahnya kerana mereka ini tiada altizam untuk membangunkan Kopilah menjadi bandar maju malahan sesekali terdengar bualan kosong , buat apa majukan pokan Kopilah yang 90 peratus ekonominya di pegang orang cina , kesitu pulak pemikiran pemimpin jumud itu .

Begitu lah , sekarang dap tengah mengintai kerusi yang dipegang anan , asalnya kerusi itu milik pkr tetapi tidak mustahil untuk diserahkan kepada dap memandangkan peluang dap memperolihi lebih 90 pertus undi cina dan sebahagian undi melayu dan india , membolehkan mereka menang .

Dua akerusi lain yang tokih-tokih ialah Johol dan Senaling , jadi bersedialah pengundi Kopilah , keputuan ditangan anda , jika mahu perubahan , buat sekarang dan jika tidak kekallah saperti keadaan yang ada sekarang , dan lepas itu jangan salahkan ibu mengandung .


PP - perubahan untuk perubahan , undi,jangan tak undi asalkan bukan be end .

4 comments:

Anonymous said...

kopllah tu ke kelopelah zaman samat jadi MB kelopelah macam tu aje

united melayu no otak (umno) said...

Hee,,,Hee,,Sabar Bro..nt tolong tolong kempen kek makcik2,atuk2 Pencen tu.Kobarkan dh bercicit piut Tok dgn Wan dh,,Kelopelah duk mcm tu yo ha,,kito tukar la GOMEN pulak tengok cemano,,,apo mcm ok ko pujuk2 mcm tu?hee,,,

united melayu no otak (umno) said...

hee,,sabar BRO,,, nt tolong2 kempen kek atuk2,wan yg pencen tu,,,kobarkan,,atuk dgn wan dh bercicit piut dh,,kelopelah duk mcm tu yo ha,,kito tukar la gomen pulak tengok cemano,,kuk berubah pulak,,,apo mcm boleh ko mcm tu?hee,,,

UNITED MELAYU NO OTAK said...

Batu Kikir Jambatan Bosi???