Friday, September 12, 2008

BUDAYA AYAM JANTAN

KALAU kita ingat ada satu bidalan dalam masyarakat kita iaitu KOKOK BERDERAI,EKOR BERGELUMANG TAHI dan bidalan ini menjurus kepada sifat dan tabiat saekor ayam jantan kerana hanya jantan sahaja yang pandai berkokok .

Ayam betina hanya pandai berketak , kalau berkokok juga maknanya ayam tersebut ayam betina pengkid dan mungkin tidak pandai bertelur .

Ayam jantan ni , kalau depan orang atau depan betina , bukan main alim , berkokok sakan mengejutkan orang tidur , mengingatkan orang tentang masa , waktu sembahyang atau mempunyai semangat kebangsaan yang sangat yang sangat tinggi .

Tetapi itu kah hakikatnya ? .

Kadang kala memang ia tetapi selalunya tidak begitu , apa yang di cakapkan tidak sama dengan perbuatan mereka .

Dangdut , pusat karaoke , air syaitan , benita jalang dan banyak lagi maksiat adalah mainan mereka biarpun bila berhujah didepan hadirin , bukan main pandai nasihatnya.

Jaga iman didada , kuatkan semangat kebangsaan , kukuhkan perpaduan dan tingkatkan syiar Islam sentiasa menjadi mainan dibibir tetapi bila berada di pusat karaoke , semuanya jadi OK .

Mereka ini pandai berpura dan bilangannya tidak sadikit terutamanya yang saling berhujah di parlimen Jalan Tung Yen Kuala Pilah .

Disitu lah tempat melahirkan tokoh-tokoh ayam jantan terkenal di KP dan lihatlah betapa gagahnya mereka mengatur politik terutamanya Umno di KP sedangkan kerjanya hanyalah meneguk secawan kopi sahingga tengahari .

PP – benci dengan sikap berpura ayam jantan di parlimen Jalan Tun Yen ini biarpun sering kesana untuk meninjau perkembangan .

No comments: